Vilken soppa!


Ja, ingen soppa i butiken, däremot kommer recept på en soppa längre ned i detta inlägget. Först ska ni få se mer nyinkommet på Gruvgatan 13 i Falun.

Många snygga sifferskyltar/krokar bla..

Man skulle kunna säga att detta är en tuffare variant av den klassiska lotuslyktan som brukar finnas i alla färger i snäckskal. Inte lika fin som denna i zink.. (alla bilder är blir större om man klickar på dem och alla ord i kursiv stil innehåller länkar)


Kolla denna gamla soffa i grått, ännu snyggare i verkligheten!


Turkosa skålar, så läckra ! Liksom kuddarna med rosor i bakgrunden...

Foto & Styling Nordingården

Ljuvliga täcken och kuddar. Denna rödmönstrade läckra kudden är också alldeles nyinkommen. Finns med svart och dovblått mönster också.. Välkomna till Gruvgatan 13! Flera bilder därifrån kommer senare.

Från butiken till mitt kök, här kommer en mycket god och enkel morots & räksoppa, den kanske skulle passa till helgen? Detta har varit min favorit i några år nu. Många har nog redan receptet men här kommer min version:

Skiva 3-4 morötter och koka 20 min tillsammans med 2 fiskbuljongtärningar och 1 liter vatten.

Mixa sedan morötterna med en mixerstav. Tillsätt 400 g räkost och lite cajenepapper. Koka 5 min ytterligare.

Toppa med räkor, dill och lite creme fraisch. Så gott. Så enkelt!

Ett vintips. Velletri. Vet inte om detta är det mest ultimata till denna soppa men gott är det till det mesta, trevlig helg!

61 kommentarer:

Hulda sa...

Den butikken er jo virkelig et FUNN, du er heldig som jobber der!! Jeg har så lyst på de knaggene, har sett på de i en norsk nettbutikk. Skal fikse på badet, og tror jeg må kjøpe de. :)

Så mange skjønne bilder, og deilig suppe! Ønsker deg ei super helg, Mari! Blir alltid så glad over det du skriver til meg.

Anna sa...

Ja nog är det ögongodis utan dess like på Gruvgatan men man blir lätt fattig på kuppen...
Soppan har JAG inte receptet på så det ska jag skriva upp. Lät SUPER!!
Tack!

Helen sa...

Härlig helginspiration du visar!

Och receptet på soppan lät riktigt gott. Måste provas!

Ha en härlig helg!

Kram!

LantlivsAnette sa...

Wiiieee så mycket fint...himmel vilken butik alltså !!
Jag har hört att de ska sälja den, köp den vet ja...du skulle sköta den galant !!
Sååå mycket fint...
Och din soppa, mummsss vad go den ser ut..så vackra bilder, du kan du !!
Ha nu en fin helg vännen
Kraaam Anette

Susanne sa...

Det receptet sparar jag det lät så smarrigt..tack och ha en riktigt härlig höstdag..Kram Susanne

millandante sa...

Oh jisses så mycket fint!! Nu blev jag väldigt shoppingsugen, och inte alls städsugen vilket var tanken med förmiddagen...
Trevlig helg!

Nostalgi og Gjenbruk sa...

Så masse fint, og jeg elsker de turkise skålene, helt etter min smak:)

Kära Hem sa...

Vilka fina bilder och saker!

Tack för receptet också, det lät jättegott!

Ha en trevlig helg!
Kram
/Anna

Living by Milla sa...

Åhh, så ljuvliga saker! Sifferkrokarna föll mig verkligen i smaken. Jag har varit i butiken två gånger och det är så smakfullt och fullt med villhasaker.
Tack för soppreceptet. Jag gillar soppa så det ska jag absolut prova, dock inte i helgen då jag har andra planer.:-)

Skön helg!
Camilla

Ankan sa...

Hej hej! Efter en liten bloggpaus är jag tillbaka igen! Jag ser att du förnyat din blogg med namnet på er gård :) Lika spännande är det att kika på dina inlägg! Räk- och morotssoppa låter gott! Jag ska nog pröva den i helgen:D
Butiken Gruvgatan verkar ha ett underbart utbud av vackra intrednignsprylar, jag gillar kuddarna! Har jag vägarna förbi framöver ska jag titta in.
KRAMAR från Ankan

Designe sa...

Superfina bilder på kanonfina saker och möbler hos Gruvgatan! Önskar jag bodde lite närmare och kunde titta in på riktigt! Den där soppan lät supergod, gott så här på hösten! Snygg bild med morötterna och även på soppan! Måste prova den snarast! Ha en fin helg! Imorrn blir det fint väder igen! :)

Designe sa...

..jag tror jag blev kär i det rödmönstrade tyget! :)

Gnistrande snö sa...

Wow, så många fina bilder och så mycket fina grejer. Så mysigt att få arbeta extra där.
Soppan ser god ut. Älskar soppor :-)

Ha en trevlig helg!

Kram
Katarina

Torunn sa...

Jeg kan underskrive på at den vinen er god i allefall! Kjøper den alltid når vi er i Sverige -). her hjemme er den nemlig kun i bestillingsutvalget.
Suppen høres vidunderlig ut og må definir\tivt prøves en gang.

Ha en deilig helg Mari!

Klem

Lisas torp sa...

Åh, så många vackra saker du visar från butiken! Man blir ju helt ha-galen!!!!

Den soppan tror jag att jag har smakat, den var jättegod, så TACK för receptet!

Ha en härlig fredag!
Kram
Lisa

me and alice sa...

Hej kompis!!
Åh det var jättekul att ses igår! Skulle nog kunna pladdra på med dig i en evighet. Vi kanske kan luncha någon dag på stan??
Ännu mer vackra bilder!!! Ja jag blev alldeles yr i går av allt fint! Måste in snart igen. Ska defenitivt ha några av kuddarna jag såg innan de tar slut!!
Tack för receptet! Det blir kvällens middag här hemma!!
Kram Susanne

Made in Persbo...Carina sa...

Gah! Den där soffan....ååååå...det var en sådan jag egentligen ville ha som kökssoffa. Såg en en gång när jag var på skidsemester i Dalarna. Var inte riktigt läge då att kånka hem en sådan men jag har aldrig kunnat släppa tankarna på den och jag har aldrig funnit en så vacker soffa här nere heller. Vissa saker borde man helt enkelt inte låta gå en förbi!

Kraaaam, Carina

Unknown sa...

Soup looks yummy, I'll have to try that and I'm sure the wine will be perfect!
Have a fun weekend to all!

Målargården sa...

Tack för både vin och middagstips. Skall prova det någon gång.
Visst har Gruvgatan för himlans många fina saker. Synd bara att de ligger en timme bort.........eller kanske är det tur!=)/ Ha en mysig helg, Kram Eva-Mari

Christina sa...

Vilken underbar butik!

Fröken Piff sa...

Den soppan bara måste jag testa, låter hur god som helst! Så tack för receptet, och hoppas du får en fin helg! Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jättefina saker från butiken, gillar kuddarna extra mycket. Och din soppa ska jag prova, här har vi soppdag på tisdag. Det blir en lyxig tisdags-soppa. Ha en bra helg.
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Oj oj vilken butik.

Jag bara älskar kökssoffan.
tänker måla mina golv i den nyansen.
Äntligen har mannen gått med på detta.....
Härligt!

Så mycket gott du gjort!
Hoppas att allt är bra med dig.

Ha en skön helg
Kramisar Jeanette

hagagården sa...

Härliga bilder,ja dom fina porslins skyltarna är jag super nöjd med,lite roligt att vi visade dom på samma dag.
Kram o ha en trevlig helg
ninni

Vit som snö sa...

Tack för tips på både soppa o vin! Jag har inte provat den soppan så det ska bli av.
Vilken härlig arbetsmiljö du har, såå vackra varor!
Ha en härlig helg! Kram Cilla

Tina sa...

Sifferkrokarna tyckte jag om...tjoho... och din soppa verkar ljuvlig! Kram Tina

Josefine sa...

Heisan Mari..

Så herlig med et matinnlegg nå når det er helg...suppen ser veldig god ut, og så fint du har dekket på! Klart det må et glass vin til også..

Flotte bilder fra butikken også, alt var jo fint, men likte jo ekstra godt de turkise skålene:)

Nyt suppen og helgen!! Klem

Penseldraget sa...

hej
tror inte jag besökt dig förut =) men så fin blogg och härliga bilder du visar....och soppan låter super god =) ha en skön helg
kram pia

Änglarnas hus sa...

hallojsan Marie!

Jag gillar det små sifferskyltarna massor..ska ner till "Fattigstugan" i helgen för o se om de har dem.. soppan verkar vara "gudagod" perfekt en fredagskäll med hembakt bröd och ett kallt glas vin...mmmm

Ha en super härlig helg!!

Kram Sanne

Kamomilla sa...

Så mycket fint du visar!
Soppan ska jag tipsa mannen om, det är han som älskar att fixa mat här i huset...

Bralliz sa...

Hej Mari!
Åå, vad mumsig soppan såg ut!
Vad mycket fint de har fått in nu...
De turkosa skålarna var helt underbara samt de ljuvligt röda täcket och kudden :)

Ha det bäst!

Kraaam Alice... ♥

Mamma C sa...

Tack så mycket för recepet på soppan. Den ska testas här hemma. Vilken underbar kökssoffa.
Ha en fin helg
Kram Mamma C

Tidsmästarinnan sa...

Oj oj oj.
Jag som älskar både turkost och räkor, och är en riktig soppälskare dessutom, finns inget bättre nu på hösten... jo det skulle vara varm choklad kanske :-)

härligt att hitta till din nya fina blogg, här känner jag mig genast hemma!
Kram
Susanne

marita blücher sa...

Hej Mari,
Ännu mer ögongodis och vilket smarrigt recept du bjuder på - den soppan skall vi absolut prova på.
Önskar dig en underbar helg.
Kram/Marita

My Lovely Things sa...

Åh va gott!
soppan ser så go ut..verkligne en soppa i min smak..Får nog prova den nån dag.Har massa räkor i frysen.

Du den röda kudden var ju helt Lovely!
Åh va vacker..
ha det så bra.
Kram Anna

pepperkverna sa...

TAkk for hyggelig hilsen og fantastisk suppe-oppskrift! Ser herlig ut! Hege

marianaskeramik sa...

tror att jag anammar vintipset mer än soppas.....hihihi
ha en jätteskön helg
marianaskeramik

Tulipa sa...

Receptet låter supergott!
Måste absolut testas!

Och i butiken är det som en dröm, soffan går inte av för hackor...*suck*...

Trevlig helg!/ Mariette

Två systrar sa...

Ja, det vinet har jag testat!
Kul att du också kör vintips! Då kan vi tipsa varandra! :-) Snart är det dags för mig att sticka till butiken och jobba några timmar! Du har jättemysig blogg!! Den kommer jag följa! Kram och trevlig helg, Cfoult

♥ Fyra årstider sa...

Tittar in och önskar dig en skön lördag ♥. Till och med jag kan nog koka soppa. Jag ur kass på matlagning.
Kram Lotta

Annas skattkammare sa...

Den varianten ska jag prova på soppan, jag gör den med kräftor regelbundet men detta låter ju minst lika gott!
Anna

Lilla huset på prärien sa...

Åhh jag som älskar räksoppa. Det måste jag testa! Och vin - DET gillar jag verkligen!! (utan att vara alkis) Ska testa det där goda också :)

Kram Jenny

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

God kväll!!Såg ju så smarrigt ut!! Har ett recept på kräftsoppa o morots soppa!bara ääälskar det!!!

HA EN SKÖN LÖRDAG!
kramis Millan ♥

Julias vita drömmar sa...

Jag har missat receptet!!! Tusen tack för den, måste provas.
tackar och bockar för kommentaren inne hos mig. Jag är så dålig på att efterlämna spår, men jag vill bara att du ska veta att du inspirerar enormt!

Din stil känns så rakt igenom äkta.

Kram/Julia

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hei Mari

Så koselig med så fin hilsen fra deg , tusen takk!

Så moro at du har begynt å jobbe i den butikken - husker jo at du har nevnt den endel ganger , hihi .

Nydelige bilder du viser - god klem A
Ha en fantastisk helg

Annie - Annalunda sa...

Hej Mari!
Nu har även jag hittat hit och självklart lägger jag till dig och din nya (lika mysiga!) blogg i min bloglista!

Kram Annie

Rummet för välbefinnande sa...

Tänk de där lotuslyktorna i zink hann jag med att beställa till butiken precis innan jag sålde den. Kan sakna just det där pirret när allt nytt kommer och ska fram.
Den där grå soffan är ju bara för underbar........ SUCK!!!!!
Hoppas jag kan komma och besöka butiken någon gång. Har ju några butiker som står på önskelistan.

Jag tog och lade till dig i min blogglista nu för jag bara missar en massa annars, OCH DET GÅR JU INTE...... *ler*
Ha det gott!
Kram Mia

Ullis/Leva på landet sa...

Det var väldigt mycket fint i butiken. Hade ju tyvärr så lite tid när jag var in så det blev bara en snabbkik.

Kramar Ullis

Anonym sa...

Hej Mari!

Äntligen har jag fått hmhm ur vagnen och lagt till din nya blogg i länklistan.

Jag har haft så mycket de senaste veckorna så tiden har verkligen bara sprungit iväg. Jag har inte haft tid för något extra, knappt att svara på bloggkommentarer. Men så är ju livet ibland....

Vad mycket fint det trillar in i alla butiker nu. Man blir verkligen helt sjuk av allt vacker man ser.

Härligt recept på soppa. Det är en rätt som man kan använda både till helg och vardag tycker jag.

Hoppas du får en härlig söndag.

Här i Stockholm har det varit 20 grader och sol i helgen men idag verkar det blåsa lite mer. Vi ska på långpromenad idag, underbart!

//Lena

Mjölk, Puder & Aska sa...

Hej vännen, hoppas du haft en skön helg.
Du vet min mor bor ju i falun, så nästa gång jag är hemma ska jag komma på besök i butiken såklart, min syster har vart uppe i helgen och njutit av allt fint som ni har.
ha nu en skön vecka, kramar Anna

Hulda sa...

Nå venter jeg på nytt innlegg herfra deg. :) Jeg har lagt ut noen bilder fra stua i dag, har bl.a laget et girlander. :)

IKT i min vardag sa...

Underbara saker i din butik, var mycket man blev sugen på :)

Den soppan är kanongod och kanonlätt! Jag gör den med kräftost och kräftstjärtar och nästa gång ska jag göra den med kantarellost och trattisar. Får prova din variant också :)

Kram Linda

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Hej Hej!

Tack för din snälla hälsning.

Härliga bilder på härliga ting du visar. De turkosa skålarna är underbara.

Låter som en god soppa. Vi har fått en flaska vitt vin som kanske skulle passa till... Ska nog planera in god soppa och vin, att se fram emot tills på fredag...

Hoppas du har haft en fin helg!

Tulipa sa...

Hej Mari!

Tack för de orden!!!
De värmde!

Hoppas du har en fin kväll!

Ser fram emot att läsa ditt inlägg!

Lilla Blanka sa...

Hej goa Mari!

Tänk vad mysigt att få jobba i en sån vacker miljö..och oj vad mycket fint du ser (måste vara svårt att låta bli att handla)

Kuddarna de linnefärgade är jättefina! Och den grå soffan, som du säger, är ju alldeles ljuvlig!

Kram
Mia

Nygammalt sa...

Ljuvliga bilder. Vilken fröjd för sinnet att få jobba bland så vackra ting. Skulle vara kul att få besöka denna affär någon gång, och evt. träffa på dig.

Verkligen genomarbetad bilder.
Kram.

Nygammalt sa...

Och nu är rätt länk fixad till dig också. Hinner inte riktigt med bloggen just nu.

LOPPISLIV sa...

Godmorgon Mari! Så mycket vackert på Gruvgatan, hade jag bott närmare hade jag absolut besökt butiken, men man kan ju kanske ha vägarna förbi någongång, vem vet :-) ser så mycket vill ha saker där inne. Snygg grå soffa, älskar den gråa färgen mot det vita, sååå jäkla snyggt alltså, är hemskt sugen på att måla något i denna vackra 1700 tals kulör...

Tackar för receptet på soppan, den såg verkligen mums ut, tror minsann jag ska testa den ikväll. Ha en underbar dag. Kraaaam Paula

Anna sa...

Hej Mari!

Så många snygga saker från Gruvgatan! Jag blir helt sjuk av habegär:) Gillar allt och kuddarna är supersnygga! Den gamla allmogesoffan är helt underbart vacker...

Mmm den soppan med lite gott vin till verkar kalas! Kanske ngt att laga i helgen:)

Kram
:)Anna

obat kanker payudara sa...

nice share,,, may i share your post?
keep posting and happy bloging!!

obat kanker payudara sa...

nice share,,, may i share your post?
keep posting and happy bloging!!