Dags för det stickiga...



Den stickiga årstiden är här. Alla blommor ute har fryst och ljung, kål och annat är inköpt. Men det blir dyrt att ha överallt, för hela vintern ska de ju vara grönt i urnor och lådor och jag brukar ganska tidigt börja sätta granris i lådorna på altanen. Har dock inte gjort det ännu men det är bara fem veckor kvar till advent nu!

Är lite osäker på var den rostiga lyktan kommer ifrån, den har blivit rostig av att stå ute. Den rostiga urnan kommer från Solängets Blommor & Sånt i Svärdsjö.



Granris är oftast gratis. Jag har lagt ut på rabatterna för att skydda de få fjuttiga blommor och buskar vi har där, sen ser det vintrigt och ombonat ut..Har mina små pysselhörnor ute, enklare att hålla på med gran, enbärs och tallrisbuketter där...



Ett äpple till fåglarna, el kanske till mej, för de rör det inte: ) De har fått en massa solrosfrön och talgbollar i stället... Äppelhållaren kommer från Gruvgatan 13 i Falun.



..och fastän det är vinter så planeras ngn krukväxt då och då...



En fin grön växt jag tryckt ned i en gammal järnmortel funnen på gården. Ängeln kommer från Solängets Blommor & Sånt i Svärdsjö.



Va kul att så många ville vara med och vinna te och tesil! Tävlingen pågår till den 8 november!
Nu ska jag gå ut och dona med mitt granris! Och grattis alla Malmöbor, i dag slår världens näst största IKEA-varuhus upp hos er!

46 kommentarer:

Körsbärsgården sa...

Hej i Nordingården!

Vad fint Du gjort runt knutarna! Kan tänka mig att adventsreportaget blir en fröjd för ögat och att teamet som gjorde det hade mycket fint att välja på. Angenämt problem!

Ris ger en varm och ombonad känsla, tycker jag. Själv använder jag använder en hel del ris ute på gården i höst- och vintertid: vi tom "planterar" granar och tallar, helst knotiga myrtallar: spättar ner dem i marken och låter dem frysa fast. Tillgången är stor (vi har egen skog) så det är gratis, och dessutom enkelt och snyggt. Kan inte bli bättre. Dessutom är det lätt att ta bort på våren. :)

Må så gott!

Vänlig hälsning från Karin.

Annas skattkammare sa...

Det är så fint med granris tycker jag! Det ger höst- och vinterstämning!
Kram /Anna

Viveka i Bläckhornet sa...

Tänk att det vackraste är oftast det enklaste. Och skogen är ju full av gratis dekoration.
Du har gjort det så fint på ditt bord.

Är krukan rostig från början eller...?

Kram Viveka

Lisas torp sa...

Ja, du har helt rätt - det är den stickiga årstiden när det gäller det gröna! Men så fint det blir i dina krukor och lådor och klokt att täcka plantor i landen.

Själv ska jag ta mej en sista tripp till torpet och göra det sista, men det blir först nästa vecka.
Ljuvliga och inspirerande bilder som vanligt!
Ha en härlig dag!
kram
Lisa

Liten Bod sa...

Vilka härliga bilder! Nu börjar man nästan bli lite adventssugen :) Kram, Tina

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Vilka härliga bilder du bjuder på :)..Blir sugen på att ge mig ut i trädgården och piffa lite...
Gran och tallriset har inte kommit fram än...men lite tujjakransar är på ingående :)

Ha det gott!!

Kraam Sanne!

fröken knopp sa...

i helgen blir det ris i urnor o lådor här med...:) städade hela trädgården förra helgen så nu är det bara piffet kvar..o vilken inspiration jag fick av dina bilder!!!! hm...kanske tjvuvstartar innan helgen..hihi..

ha de bra!! kramar elin

Hulda sa...

Virkelig herlig stemning over bildene, Mari! Jeg falt for engelen, en slik skulle jeg gjerne ha hatt. Flott med grangrener og pynt utenfor. Hm, er det bare 4 uker til advent? Jeg trodde det var 5. :) Gleder meg masse til å fikse til adventsdagene.

Johanna sa...

Det ser så himla mysigt ut. Du är så duktig. Jag hade kunnat döda för att ha ett hus att pyssla i. Det funkar ju tyvärr inte mitt inne i stan. Men försöker övertala min karl att skaffa ett sommarland =)

Rumour has it sa...

Beautiful decorations again! I get a lovely little Advent-feeling here! :)

My home is my Castle sa...

Nyydelige bilder....

Ha en fin dag :)
Klem,Kari

Designe sa...

Såå himla snyggt! Gillar alltihop! Så fint mot falurött hus! Fint med rost ihop med granris och jag gillar den där ställningen med äpplet. Var har du fått tag på den fina rostiga lyktan? När jag läste rubriken om den stickiga tiden så trodde jag du skulle visa nånting stickat!:)

Ett hus i vitt sa...

Åh jaa nu blev jag inspirerad! Såå fint att lägga granris på rabatterna, det ska jag också göra. Vackra pynt har du gjort också. Så fint med rostigt på hösten! Kram, Anette

Galleri Hönshuset sa...

Hej

Så fint du har gjort det. Har än så länge bara hunnit med mossa...Ska väl ut sen så småningom o hämta lite ris...

ha det gott,kram Pirre

MODERN COUNTRY sa...

Hei Mari!

Takk for trivelig hilsen!
Har savnet din underbara blogg og dine alltid Positive kommenrarer. Du får meg alltid i så godt humør!

Men oj her inne var det nesten advent allerede. Mysig! D et kommer kanskje av at kulden allerede har gjort sitt inntog i Dalarna? Her er temperaturen 14 grader, og det har så smått begynt og gulne på trærne. Så her er det vakker høst!

Vil gratulere deg så mye med Reportasjen, den kommer til å bli så bra!!så deilig landlig som du lever og omgir deg med så mye vakre saker.

Er snart tilbake i bloggeland igjen nå, til helgen hvis alt går etter planen.

Varm klem!
Aina

Susanne sa...

Oj så fint du gjort..Så inspirerande..Det är konstigt men med just Vinter och Granris dekorationer får jag lite extra pirr i magen..Så mysigt..Vill oxå=)
Massa kramar..Föresten vilken jätte söt ren du har till höger..

spetsar och änglar sa...

Det blev så vackert!!!!
Kram
Heléne

Mångmamma sa...

Vackert.
Precis sådant här jag pysslar med hemma.
La till din blogg hos mig, ok?
Ha en trevlig vecka!

marita blücher sa...

Hej Mari,
Så fint du gjort runt huset, det enkla är ofta det vackra. Lite granris har jag stuckit ned i lådorna under våra fönster och i rabatten utanför butiken, men mycket mer än så har jag inte hunnit med. Tänkte fixa några stora mosshjärtan i helgen som skall få pryda vårt röda plank. Lite kul att se att du har en vacker trälåda från vår "granne" Kivik.
Ha en fortsatt bra vecka.
Kram/Marita

Mrs B sa...

Åh, Mari, du har det like fint ute som inne, du! Kan du vennligst sende over litt energi og kreativitet til meg..? ;-) Vel, jeg får jo inspirasjon fra bloggen din, men energi vil jeg gjerne få litt av, hvis du har litt til overs..?

Made in Persbo...Carina sa...

Men ååå så fint och juligt du fått till det. Nu blev jag jäääättesugen på advent och adventsmyyys! Så rofyllt det ser ut!

Kram, Carina

Josefine sa...

Hei på deg..

Så fint det var med det grønne mot rustne lykter og sink! Kjekt å pynte litt ute nå når blomstene har forsvunnet. Herlig den holderen med eple i...har ikke sett en sånn før!

Klemmer fra meg

Kamomilla sa...

Hej!
Vad fint du fixat! jag hoppas på en fin helg sådär vädermässigt för då har jag också tänkt dra igång med fixandet därute. Det vill inte bli av på kvällarna då mörkret är så kompakt...

Viola sa...

Om du visst vad jag längtar att få göra iordning även utvändigt på gården...:) nästa vecka tillträder vi...du har verkligen gjort så fint med granriset...imorgon firar jag mkt så då blir det stor utlottning från butiken, ha den skön kväll i ruskvädret, kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har ju redan fått så fint ute, smart och fixa till innan det fryser och blir snö. Jag brukar stå och karva mossa med kniv, som frusit fast. Ska göra som du börja fixa till nu under helgen.
Ha en fin kväll
Kramar
AnnaMaria

Marie sa...

Hej Mari!

Underbart inspirerande bilder! Jag önskar att jag kunde rusa ut i trädgården och greja med en gång (tyvärr är klockan dock lite för mycket för det, hihi). Efter att ha sett dessa bilder blev min jullängtan ännu större, åh vad mysigt!

Kram Marie

Ps. Ska fundera på Köpenhamnstips, jag¨återkommer via mail!

Mamma C sa...

Jättefint har du gjort kring ert hus.
Kram mamma C

Kära Hem sa...

Tack för all inspiation du ger mig! Jag får energi och lust att göra saker i och runt huset när jag läser din blogg.

Ha det så bra!
Kram
/Anna

Norregård sa...

Åhhh, vad fint Du gjort! I morgon måste jag bara ut och plocka granris, mossa och lite annat smått & gott. Tack för inspirationen!
Kram Malin

Krukmakeri hemjord sa...

Jag vågar aldrig plocka ris och annat i skogen..Får man det eller ska man fråga först?
Har utlottning på presentkort på 300:- i min blogg, välkommen in och kommentera!

annbritt

Louise sa...

Fina bilder! de rostiga sakerna är så charmiga. ja det är tur att någonting så fint och enkelt som granris är gratis :O)

Erika sa...

Hoppas hoppas att du ser min lilla kommenter......skall hälsa på min farmor denna helgen och hade tänkt gå ut och äta. Farmor bor i Falun, där av att jag ber dig med tips om en trevlig restaurang.

ANETTESHUS.COM sa...

Super-inspirerende bilder, Mari!! Ååå, som jeg gleder meg til advent!! Det er jo så koselig å gjøre det hyggelig ute også med lykter, granris og diverse urner! Sååå mye vakkert du viser her:)

Klem Anette:)

Blåbärs och smultronstället sa...

Åh, vad mycket fint. Det ser så fint ut med allt ris, jag ska också ge mig ut och plocka.
Måste kika på tävlingen. Jag älskar te. Dricker det ofta eftersom jag inte gillar kaffe.
Kram Susanne

Mitt hvite hus sa...

åå så skjønt du har pyntet med grangreiner... liker så godt den rustne krukken din og lykten også...
Det blir en egen stemning..når granbaret kommer frem..

Ha en fin torsdag..
Klem KERSTIN

LantlivsAnette sa...

Nämen du !!! Såååå fint du har det ute också..allt granris och alla fina saker..den där äppelhållaren var ju läcker !!!
Ha nu en toppen dag
Kraaam Anette

Linneagården sa...

Hej Mari.
Så fint du har gjort ute, ser jättemysigt ut.
Jag ska snart fortsätta med mina kransar & utsmyckning av farstukvisten. Men jag har jobbat så mycket & så ska man hinna en massa saker däremellan mé!

Hoppas du får en härlig dag ute i det sköna höstvädret!
Kramar /madelene

Lauras gård sa...

Vad fint du har gjort! Fint med lite grönt i krukorna i höst och vinter. Det går ju som sagt inte att fylla alla med köpeväxter, då blir det inga pengar kvar till julklappar... Kram Stina

retrobohem sa...

Jag hra precis bloggat om rostigt, hur snyggt det är! Va fint det var med granris på rabatterna, bra idé, jag äslakr granris, det blir så mysigt. Lite stenar, skyltar, ljusslingor och detaljer till det och man är alltid hemma!

AkH sa...

Så jättevackert, härligt med granris- doftar gott och är fint för ögat! Ha ett skönt veckoslut! Anna-Karin
livetharochnu-akh

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vad underbart fint du har. Superfina bilder, gillar starkt rost och gran.
Kram Marie

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!
Åh va det är mysigt!
Nu längtar jag till jul..
Du kika in till mig så ska du få se nått spännande!!!!

Kram Anna

♥ Fyra årstider sa...

Nu måste jag sticka till skogen..jag har så tråkigt hemma hos mig..allt är dött och fult.
Kram Lotta

lottens vita och gröna sa...

guuuuu så vackert, nu måste här hinnas med en skogstur i helga...stickigt ska finnas och mossigt med!

varmkram lotten

NinaH sa...

Så vackert du gjort med det stickiga!;-) Och så fint lyktan - och vädret, får man anta ;-) - ordnat till sin yta!
Den där äppelhållaren var fiffig & fin! Fast kanske mest som prydnad då.... om pippi-na nu är så njugga...?!;-)

Kol och Rosors sa...

Härligt att dekorera utomhus... "det stickiga" blir så vackert...hela min logdörr - bord, är fullt av smågranar...

Ha det så gott & en trevlig helg!

/L-Lott