Sjukt - jag vet!


Visst kan man känna att det är sjukligt om man väljer pumptvål efter tandborstsfärg och diskmedel efter diskborste, schampo efter badrumsfärg osv.. Jag köpte en sån läcker allrengöring i rostorange färg från Durance för några veckor sedan som jag har på diskbänken, vad gör jag, jo köper YES diskmedel med apelsin som ser likadan ut i färgen: )

Till vardags bryr jag väl inte så mycket om smörpaket hur de ser ut och definitivt inte hemma hos andra men det kan "störa" mej om jag har "finbesök" och vill duka upp en maffig frukost/brunch. Denna vackra smörbytta fann jag i Östersund i vintras men nu har jag äntligen hittat ett smörgåsmargarin med en förpackning som estetiskt tilltalar mej:


Flora har fattat galoppen! Och Lars Wallin, det är han som designat asken!! Äntligen en snygg margarinask! Till och med utbuktade blommor på ovansidan!
Sjukt att man bryr sig, jovars, men är också lyckligt lottad som blir glad över så lite OCH dessutom är detta en otroligt billig hobby: ) Tillägg, äkta smör är nog både godare och nyttigare men detta inlägg handlar inte om det.

56 kommentarer:

(eddas) sa...

Heisann..
Ja slik er det og være estetiker:)
Vi vil ha harmoni rundt oss.....
Ha en flott dag
eddaKlememr

Soltorpsgarden sa...

Hahaha ja men det är klart man vill att saker ska matcha så långt det går! Det är kul och vackert och varför inte få till det som man använder ofta vackert, måste erkänna att jag är noga med färg på tvålen i tvålhållarna, vill gärna att det ska matcha övriga färger i badrummet....det är en sån enkelt grej och gör mycket tycker jag...larvigt egentligen men kul...kram

Vita små hjärtan sa...

God morgon!
Ha ha...ja men visst är det så! Jag är likadan, vill att det ska gå i sama färg.
Smörasken var så läcker!
Kram Agnetha

Sunnanvind sa...

Hej Mari!

Visst är det så med inredningsintresset, allt i hemmet hänger ju liksom ihop och varje detalj blir viktig! Vi får hoppas att fler väljer att fundera lite kring sina förpackningar som Flora har gjort, för det är väl ingen nyhet för företaget att det är till stor del förpackningen som säljer.

Ha nu en riktigt härlig höstdag!

Kram Carina

Designe sa...

Vilka superfina smörbyttor! ..båda!:) Den från Östersund är den i porslin?..och skruvlock på? Jättefin översta bild oxå! Jag är verkligen svag för linnetyger med lite rött och vitt till!

♥ Pia... sa...

Hihi..ja du är härlig du Mari.....inte riktigt så långt tänker jag men..håller med dej om finkalaset..att då får det gärna vara fina smöraskar:)... din lilla var söt alltså..fick en liten tanke nu..undrar om inte jag har nån fin liten vit smörask i porslin nån stans..loppisfynd förstås...men var är den??..får leta efter jobbet..nu är det nämligen dax för det.. ha en skön och go dag...fina bilder som föjer med mej nu...och hihi... ett litet gott skaratt började jag dagen med iallafall..tack för de...

kram..Pia

Mitt hvite hus sa...

Visst skal vi være litt gale vel... vi ønsker at det skal stå i stil ..og d ablir det nok slik....Hihihi.. en flott smørboks de har kommet med da..

Klemmer

junhe sa...

gillar verkligen flora asken, trist bara att den inte finns i laktosfri variant =)
ha en bra onsdag// kram junhe

sylvia sa...

hei.
klart vi må ha det sånn,å forgylle hverdagen handler om disse små ting som vi setter så pris på,denne var nydelig,lurer på om den finnes i norge,må se etter i dag,
ønsker deg en fin dag,
klem fra sylvia

Skatan sa...

Ler när jag läser det du skriver :) Vi är antagligen många estetiknerdar som nickar igenkännande av ditt inlägg!

Här skiner solen idag - härligt för insidan av kroppen. Jag känner hur jag lyfter mentalt!!

Skickar lite sol söderöver om det nu skulle vara bristvara där?

Kram,

Anna

Skogland sa...

Hihi..sånn skal det være ;)

Nyyydelig smørboks!! *love*

Ha en fin dag :)

klem fra Fru K

Country Hill sa...

Ja gissa om jag kände igen mig, är precis likadan, fniss!
Ha det gott!
Kram Lena

fröken knopp sa...

Åhh Mari, skönt att höra att det finns fler än jag..tihi...
Smörpaketen föll jag pladask för!! Sååå fin!!!

Hoppas att du får en härlig Onsdag!!

Kramar Elin

Hulda sa...

Skjønner godt at du falt for disse, ja! Hadde vi hatt dem her hadde jeg kjøpt jeg også, garantert. Dette var lekkert, Mari!

Vet du, jeg var utrolig heldig, fikk en gammel gyngestol mandag!!

Livet på Vestergård sa...

Vad bra att det kommer förpackningar som är estetiskt tilltalande. För visst är det roligt om det är snyggt :)
Ha en fin dag! Kram Kicki

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Här nickar jag bifall åt ditt inlägg... Vi är nog många som fungerar så...
Och Flora-byttan! Jippi!
Kram
Marie

Unknown sa...

Hahahaha...ja du alla har vi nog våra konstiga saker för oss och så ska det vara...Ha en toppendag..Kram/Annelie

Vardagslycka sa...

Jag ler och nickar glatt, jag är precis likadan och det är kul att se att det finns många fler.
Porslinsasken som du har hittat är ju helt underbar!
Det nya Florapaketet har jag också gått och sneglat på, tycker det är kul med fina förpackningar! Men dottern vill absolut inte ha Flora på mackan så jag klurar på om jag ska fylla Florapaketet med Lätta istället så blir vi nöjda bägge två, hihi. Ja, lite knäpp är jag nog men det bjuder jag på.
Ha en fin höstdag.
Kram, Carina

Mejrams! sa...

Ler gott åt din sjukdom, jag är drabbad jag med. Min man blir tokig på mig när jag ibland ger honom restriktioner om vad som får köpas och inte./Kram Merja

LantlivsAnette sa...

Ha..haaa..prick så är det, skönt att höra att vi inte är ensamma du o jag, det finns många likasinnade !! Vi tänker inredning o färger heeela tiden, så är det bara..
Kanon fina bilder du visar oss, och den där vita runda smör asken..ohhh så fin..
Och det nya Florapaketet, det var fint det också..
Ha nu en fin dag vännen
Kraaam Anette

Lisas torp sa...

Ja, där ligger Flora bra till - helt klart! Så snyggt!

Ibland kanske det kan gå till överdrift lite...men ska man välja kan man ju lika gärna välja något som passar även till det yttre...!

Strålande sol i Sthlm idag hoppas att det är det hos dej också!
Kram
LIsa

Margareta sa...

Här finns en till som har samma "sjuka".Visst är det roligt om vardagliga saker är estetiskt tilltalande. Smörasken var ju underbar.
Förr brukade vi ofta lägga över smör/margarin i en liten enebytta .Det var under flera år som vi aldrig satte fram ett lättapaket.Men idag blir det i en liten glasskål på silverfat när man festar till det.
jag blir alltid så glad av dina fina bilder.


Ha en solig dag!
Kram Margareta

Mor Grön sa...

Jag gillar också snygga förpackningar. Tyvärr har Herr Sambo inte samma känsla för estetik.
Jag köpte en så fin diskmedelspump till köket med rosa blommor...några veckor senare hittade jag den i badrummet fylld med neonorange lågpristvål(!).

När det gäller livsmedel däremot, väljer jag inte efter förpackning utan efter kvalitet (ekologiskt, närproducerat osv). Och nu tänker jag vara ärlig igen: Flora består till största delen av palmolja (stor miljöbov som bidrar till regnskoksskövling) som är mjukgjort på kemisk väg, och därtill tillsatser som tex emulgeringsmedel. Jag köper ekologiskt bregott, och kommer fortsätta med det om det så vore en bajskorv avbildad på förpackningen. Man tänker olika.

Skogslyckan sa...

Ler...och känner igen mig... Vi är nog många, så känn dig inte ensam.
Ha en fin dag!
Kram Pia

Unknown sa...

Va, har Flora ny förpackning, har inte jag sett, var ju sketafin!
Smörbyttan från Östersund var ju superfin =)

Kram Catta

Maria sa...

Haha! Hittade samma paket på willys i förra veckan och försökte få maken att gå med på att byta från Bregott. Jag sa att jag tyckte att det kunde vara kul med variation men han svarade med att det bara var för att jag tyckte paketet var fint!

Grattis till att du lyckats få hem det. Det är ljuvligt sött!

Kram Maria

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej hallå allihopa, kul att känna att man inte är ensam:) " Man tänker sitt Tove" , ja det är bra, vi bidrar alla på varsitt sätt men man kan inte vara perfekt på alla områden och tänka på ALLT i miljöväg, rättvisor osv, då skulle man bli mentalt sjuk...jag köper ofta rent smör numera OCH så mycket ekologiskt jag kommer åt, vill/orkar/hinner, alla drar sitt strå till stacken även om alla inte gör det via margarinasken....Ha en solig onsdag gott bloggfolk! Mari.

Hem och Lycka sa...

Vilket superfint smörpaket Flora kommit med, måste se om vi inte kan byta sort här hemma.. ;-)

Mia

katarina sa...

Haha...va rolig du är!
Fast jag håller med. Dukar man fint känns det trist att ställa fram en ful smörask p bordet.
Din lilla smörbytta är ju alldeles bedårande!

Kram Katarina

Johanna sa...

Hej! Jag fick undra ett tag vad tusan du menade med din senaste kommentar men nu förstår jag..Tänk att det är antagligen samma tjkupe som jag också suttit i under alla dessa resor =)
Angående smörpaketet så kan jag bara hålla med. Kram Johanna

hagagården sa...

Ja den är otroligt fin den asken.
kram
ninni

Unknown sa...

LOvely pictures!! I love the diff tones of white!! lovely!

Husprojekt Drömhus sa...

Känner igen beteendet när man dagligen tampas med tankar om matchningar & kominationer, däremot tycker jag att det kan kosta en dyrt att ha med sig det tänket jämt, men det är det ju värt för viss vore det tråkigt att köpa en grej för bara behovets skull? :) Kram & ha en fortsatt bra dag, Tiina.

Mamma C sa...

Stod och höll i den där asken sist när jag var och handlade. Men det blev den vanliga i allafall. Men kan hålla med dig i ditt tänkande ibland.
Kram mamma C

Tina sa...

JAg skulle inte heller köpa den pga innehållet (jag tror inte det är så hälsosamt med den sortens margarin) men jag håller med om att asken är fin.

Galleri Hönshuset sa...

haha du är rolig du! =)Kan inte Bregott, som jag gillar, komma med en fin ask? Det vore mycket trevligare med en sån ask än den gröna...

Ha det gott och du, härliga foton som alltid.
Kraaam Pirre

Hanna i Det stora grå huset sa...

Men Mariiiii!!!
Den skulle ju JAG göra ett inlägg om!!!
Har t.o.m sagt till barnen att INTE öppna den, ska fotas först! Haha, nu får de käka det bäst de vill!!! :D

Sköt om dig vännen!
Kram Hanna

bakom berget sa...

Hmmm...Jag är oxå sån! Men visst blir det lite finare så!
Kram Åsa.

Små steg till ett enklare liv sa...

När jag läste de första raderna...så tänkte jag att va,sån är ju jag med...skönt att veta att man inte är den enda som har en släng av denna
'sjukan'.Hängde (omedvetet) upp tvätten sådär matchat,sen hajar man till, vad sysslar jag med.Bot? någon?

kram *piah*

pippigul sa...

Det är verkligen detaljerna som gör det! Mycket roligare att ta fram en fin förpackning!

Jag har en utlottning av vintagehalsband på min blogg!
kika in om du är sugen!
kram Tessan

Susanne sa...

Vilken vacker flora ask..Bra tips om man vill som du säger bjuda...Kram

Huset på höjden sa...

Ha, ha - det här smörpaketet står i vårt kylskåp också, jag föll direkt :-) Tack snälla du för snälla kommentaren om vårt nya kök. Må så gott! Catharina

Blommiga Karin sa...

Det är väl just i vardagen man behöver lite enkla men vackra ting...som en fin smörask. Nice!!=)

The Secret Garden sa...

Haha!! Du har såå rätt, eller vad man ska säga. Huuur många gånger har jag inte sneglat lite på smörasken, i det här fallet bregott, och tyckt att den inte passade på bordet! :) Men den där flora, de har ju fattat galoppen, om man säger så.
Och den där smörburken som du hittat här i Östersund är ju jättesnygg!

Ha det fint!

Viola sa...

Fler än jag som är galen alltså...:0) ja tänk vilka problem man ställs inför....fniss, men den där asken måste jag spana efter, jissis så vacker.....nu kommer den att sälja som smör...nu fick jag till det...när nu får jag lägga av..blir bara fnitter idag, kramen

Mor Grön sa...

Hej igen och tack för feedback.

Nu har jag lagt in en innehållsbeskrivning av palmoljemargarinet FLORA på min blogg för att förklara hur jag tänker.

Jag tycker, som sagt, att det är upp till var och en att välja att köpa det om man nu absolut vill. Men folk har rätt att veta vad det är de väljer.

Mor Grön sa...

Och tillägger, att jag kommenterat inlägg om detta på flera olika bloggar de senaste dagarna, så det är inte bara denna som avses med "inredningbloggar".

Vintage House sa...

Hej
Det är underbart roligt du skriver, är nog lite sådan.
margarinasken är läcker:)
kram
sandra

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja det är bra Tove, kämpa på. Men jag kommer aldrig att skriva ut ngn innehållsförteckning i min blogg om det så gäller margariner el parfymer.

Då skulle jag knappt våga visa ngt, min sjal kanske inte är tillverkad under schyssta arbetsförhållanden tex...

Och du anoymna, tack för att du gillar och läser min blogg.

( jag har många åsikter själv men detta är inte och kommer aldrig bli en åsiktisblogg) Mari.

azalean sa...

Som många redan skrivit, visst är jag också less på fula färggranna förpackningar. Men förklara de för en man, åtminstone min!!
/Anita

Tulipa sa...

Vad roligt när en sån simpel sak som en förpackning smör kan få vara VACKER!

Vilken fägring!

Jag riktigt kände ett stort ååååhhhh inom mig när jag såg den!

Visst är det sant, glad ska man vara när man gläds åt såna små vardagliga saker, det är den där guldkanten...

Riktigt riktigt roligt att se!!!
/ Mariette

Inas sa...

Ha,ha,ha... Jag i ett nötskal... Ja, visst är det kul men det härligt när man hittar det där extra. Jag köper också tvål beroende på färg på omgivningen för tillfället. Ha en fortsatt underbar vecka goa kramar Ina

Unknown sa...

☺ ☺ ja du vi alla har väl kanske lite sjuka saker för oss lite till mans ☺ Som du säger, det ä ju ändå en billig hobby. Men du, det där har jag missat, en sån fin flora margarin ask - nu höjs nog försäljningen direkt. Ha det gott. Kram Lenita

Nordljus sa...

:-)) Det är detaljerna som gör det!! Tycker defintivt du ska räkna dig som lyckligt lottad estet! Måste nog köpa en ask!
Ha en underbar helg!
Lina

OlgaA sa...

Det är ju så - man tar dtaljer och får helheten!

Men när det gäller just maten, nej... jag tar den "roliga" kossa på Bregott med bara olja och grädde i förre fina askar ;)

Ha en fin helg!

Therese sa...

Vilken tur att vårt smör precis är slut, och nästa paket jag köper bara måste ju bli ett designat av Lars Wallin :)
Håller med, äkta smör är både godare och nyttigare, synd att inte fler förstår det ;)