Det gäller att vara in the mood...


Foto: House Doctor

Många i blogg/butiks/styling/journalist/inredarvärlden är de som tillbringat helgen med hjärnan på högvarv, svettandes och velandes i Älvsjös mässhallar på Formexmässan.

Jag har valt att inte gå de sista åren men jag tror jag måste göra det nästa gång. Mycket är sig likt, man skulle i stort sett kunna sitta hemma och titta i bland alla nyheter i resp katalog men visst är det kul att frossa bland allt vackert på plats!  Nu har jag ingen egen butik, men jobbar dock extra i en...

Min personliga stil dras starkt åt en grövre, ruffare, lantligare stil med en touch av nordiska inslag ala Ernst. Jag är i grund och botten en vedspis och trasmattetjej;)

Men om jag inte räknar med de loppisfynd man letar så dras jag ändå spontant mest till House Doctor , Olsson & Jensen, Tine K, Accantus, Trademark living, Who found Otto..

Jag gillar renhorn, fårskinn, renskinn, trasmattor, plåt, korg och gamla stolar. Med en viss industrikänsla. Så är det bara; )  Med läckra ljusstakar & vinglas på gamla nötta bord. Enkla blommor i enkla flaskor. Patinerade krukor. Japp. Butiken In the mood i Sthlm har en stil jag älskar!

Gillar inte när det blir "för fint" eller "för sockersött" och tänk, så är jag då det gäller kläder också, jag har en bohemisk/lantlig/militärisk klädstil snarare än romantisk och fin....  jag skulle gå ut i helgen och prövade alla möjliga kläder, kände mej inte bekväm i något när jag inte fick ha mina grova kängor, militärgröna byxor, benvärmare och stora sjalar ;)

Idag blev det två inlägg, jag klagade på vintern i inlägget inunder men som sagt, det gäller att göra det bästa av alla stunder, och vet ni, den 24 januari är det pelargonpremiär på Torsångs handelsträdgård mellan Falun - Borlänge, så snart börjar säsongen, HURRA!!!!

9 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej goa Mari!

Hade gärna tagit en tur upp till Formex, men det kanske blir nästa gång :))

Håller med dig ganska bra när det gäller inredning. Inte för sockersött. Rufft och rått blandat med romantik och ljust lantligt är nog min stil ;)

House Doctor har mycket fint, och Lisbeth Dahl...ja det finns många. Olson & Jensen ❤

Ha det gott vännen! Jag är allt annat än flitig att kommentera men ibland så glimtar jag till, hihi

Är flitigare på Instagram :)) Det är smidigt där!

Kram
Mia

lisashus sa...

Ja, många har varit på Formex i helgen - dock inte jag i år, men jag har också en känsla av att mycket är sej likt och tittar man på bilderna ser man en trend med mera ruffigt och rustikt, precis som du beskriver här.
Jag håller verkligen med dej i det du gillar - jag drar själv åt det hållet och tycker inte heller om när det blir för "gulligt"!
Vilken läcker bild du visar här!
Ja, riktigt vinter är det nu ända nere hos oss med under -20 grader och massor av snö! Jag räknar veckorna tills vi kan tala om "vårvinter" och "våååår"! Jag är inte heller någon vintermännsika.
Ha en fin start på veckan!
Lisa

Meta sa...

Det där med Formex lockar en hel del men det är inte alla gånger man känner att det ger nåt så även jag tar en paus några år nu.
Vad kul med pelargonpremiär. Det är synd att jag flyttat ner till Småland så jag inte kan gå dit. Har bott i Torsång ett antal år.
Ha en fin vecka
Kram Meta

Torparlycka sa...

Även jag hoppade Formex i år...Men har samma stil som du "vedspis och trasmatta"!
Kram
A

Min lantliga dröm sa...

Hej

Ditt tycke angående inredning passar in på min väldigt mycket. Lantligt med inslag av industri.

Just nu visar jag en del av min klädstil på bloggen. Rena linjer med inslag av romantiskt retro, lantligt och marint av genuina material är min grej.

Ser fram emot en härlig vår på både på inredningsfronten och klädfronten.

Ha det gott!
Kram Ulrika

Vit Hortensia sa...

Jag var på Formex och blev alldeles lyrisk över Trademark Livings monter! Det fanns mycket kul på mässan i den lite mer ruffa, tuffa, mörkare stilen. Helt klart är det sådant som kommer och jag älskar det! Jag tyckte mässan var väldigt givande, men det är svårt att välja i denna enorma mängd av intryck och saker...så svettades och velade gjorde jag :-)
Ha en skön måndag!
Kram Birgitta

Norrfrids Eija sa...

Jag säger bara TACK för att du klär mina tankar i ord! Rufft och rustikt ska det vara, och butiken du visar verkar vara helt i min smak också (säger hon som genomgick en smärre identitetskris på formex ha ha) Det kändes helt rätt att inte köpa så mycket på plats utan komma hem och smälta intrycken. Nu är jag mig själv igen ;)! Angående klädstil så är militärt, jordfärger, grova kängor det jag också trivs i. Enklare och enklare för varje år som går. Och så är det landet som gäller för mig, så skönt att komma hem från trängseln och få andas! Och klura på sina kära projekt...
Ha det gott vännen,
Eija

Anonym sa...

Åhh, en sån underbar tavla!!
Tänk om man skulle våga sig på att måla nåt sånt där själv!
Ann

LantlivsAnette sa...

Gomorron !! Åhh vilken fin resume du har gjort..så härlig text och fina bilder, jaa vi har bloggat länge nu du o jag, du leder med ett år före mig !! Men jag älskar din blogg, den är såå fin..
Kraaam Anette
P.s Jag planerar också för att åka på Formex till Hösten, skoj om vi kunde det o ses där..