Grekisk pytt i panna. Gott, mättande och kul sommarmat om man tröttnat på kalla sallader etc..

Kycklingfilé jag lät ligga i marinad några timmar. Jag köpte tvådelade, lite tunnare filé.

2-4 kycklingfiléer
Marinad: 
1 1/2 dl olivolja
2 msk soya
1- 2 tsk sambal oelek
1-2 vitlöksklyftor
Ingefära, salt, peppar

2-3 röda eller/och gula paprika
1- 2 rödlökar
2-5 potatis ( man känner ju hur mycket man vill ha av allt beroende på hur många man är..)

Sätt ugnen på 225c. Låt först potatisen, lite olja och flingsalt vara inne ca 15 min.
Lägg därefter på kycklingfilé, paprika & rödlök.

Efter ca 20 min, tillsätt:

Ca 10 delade cocatailtomater
En halv zucchini i bitar
Ett halvt paket smulad fetaost

Låt stå i ugnen ytterligare ca 15 min.


Servera en bit bröd till och en fräsch sås :

2 dl turkisk yoghurt
1 msk majonäs
2 klyftor pressad vitlök
1 tsk pressad lime
Mycket färska hackade kryddor tex, oregano, basilika och persilja.
Salt, peppar. ( dubbla mängden om ni är fler än 2 pers )

4 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken smarrig rätt! Den ska jag prova! Tack för receptet!
Ja, nu behövs lite variation på maten!
Lisa

Anonym sa...

Ser gott ut! Som du säjer är sallad gott, men kul med något annat också! Det vita skåpet i förra artikeln, jag har ett precis sådant i mitt hus i Sverige!

Rapport till Vänfors sa...

Härligt recept :) Massor av de smaker jag gillar, måste testas :)
Kram Annika

Gabriella sa...

Så gott det såg ut! Kul med recept:)