Färg och ljus har betydelse...


Jag fick ett pressmeddelande från Alcro om att de tillsammans med Konstfack studerar ljus och färg i energieffektiv ljussättning. I försöken målade och ljussatte de två olika rum; det ena med starka kulörer och skarpare ljus och det andra mer neutralt färgsatt och med mer dämpat ljus. Man vill se vilken effekt detta har på människors prestationer.Resultatet blir klart 28 feb. Mycket intressant!

Här är ute på min gård är det dämpade vinterfärger, vilket har en nersegad dämpad effekt på mej i alla fall! :)


Granriset är frostigt och vackert i lådorna men snart byts de ut mot björkris...
Jag, Sören & Eskil tackar allra ödmjukast för alla vänliga kommentarer i inlägget nedan!

31 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Ja nu är man mittemellan nånstans känns det som i färger. Men jag tror absolut det blir mer inspiration ju närmare våren kommer. Önskar dig en skön dag ! Nilla

Mys och hemtrevnad sa...

vad fint det blivit i din sängkammare, vilka bra stylister du har*ler. Det med färger tror jag påverkar en mer än man anar...ha en bra söndag. Kramis semlan

Marieberg sa...

Vilken underbar bildberättelse från Sören och Eskil i föregående inlägg :-))

Spännande detta med ljus och färg! Detta intresserar mig i allra högsta grad, inte minst yrkesmässigt. Jag måste komma ihåg att leta efter resultatet på nätet efter den 28:onde. Tack för att du skrev om det.

Unknown sa...

Hej jag har alltid gillat färger och haft de runt mig. Allmogefärgerna har varit mjuka och levande tycker jag. Sen så har jag alltid gillat orientaliskt..
Nu ska vi se hur det hela landar.
Nu har jag blivit trygg i det vita och hittat en balans..nu ska färg plockas in, så det blir liv..Det är inte bara att kasta in en färg utan för mig så blir det till att plocka in färgen lite här och där för att skapa lugn o harmoni!

Du har ett kanon vackert hem, där färgerna harmoniserar med den övriga inredningen!!

Kram Anna

Hildas hem - Sofia sa...

Visst påverkar det! Det är jag alldeles övertygad om. Det ska bli spännande att höra vad de kommer fram till.
Även dämpade vinterfärger är vackra - framförallt nu när man faktiskt märker att det blir lite lite ljusare varje vecka :)

Ha en fin dag!
Kram Sofia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack snälla Mari för din kommentar, så glad jag blev. Att färg och ljus har betydelse det är säkert, intressant och läsa vad dom kommer fram till.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Tina sa...

Tycker också att det ska bli intressant och se hur det slutar. Färg och ljus, spelar större roll än vad man tror, tänker på Antroposoferna och deras inställning till hälsa..

Kram Tina

Lisas torp sa...

Intressant studie! Att ljus och färger påverkar oss är väl ganska känt. Spännande att se resultatet!

Ha en fortsatt skön söndag!
kram
Lisa

färgtrappan sa...

Hej :)
Javisst färger påverkar oss så mycket och jag tycker det är så intressant.

Tittade också på ditt tidigare inlägg; Ljuvliga katter och "min" gröna färg. I like! :)

Ha en skön söndag
/Maja på färgtrappan

Isabel sa...

I thought that strong colours could only stress someone, but I'll look for the results of the research after 28th. Thanks for the information. It seems interesting.
Good weekend!

sussi sa...

Gud vilka fina bilder. Jag älskade bilderna på era katter. Kram sussi.

Anna sa...

Intressant!
Vill önska dig en skön söndag! Njuter ofta dina fantastiska bilder!
Du är grym!

Annelie sa...

Visst påverkas man av färger och ljus, helt klart. Dessutom påverkar årstider, ålder, och trender vilka färger man tycker om för tillfället. Tycker också det är intressant hur olika ljus kan påverka en färg.

Kattbilderna är fantastiska

Kram

Vintage House sa...

Det är härligt med färg och man mår så bra av det.
ha en skön kväll
kram
sandra

Kia sa...

Kanske dämpade vinterfärger men vackert! Vilka godingar du hade i inlägget innan.
/ Kia

Norregård sa...

Vackert vintrigt hos Dig Mari!!!!

Kram Malin

Vita små hjärtan sa...

Ja än är det vinter!!!!!
Spännande med färgerna...
Ha en fin kväll.
Kram Agnetha

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen..jaa, ljuset har verkligen en stor inverkan på oss..igår sken solen liite här, genast blev man piggare..
Såå vackert hus ni har, och jag ser att ni har lika mycket snö som oss här i Norr..
Kraaam Anette

where the forest end... sa...

Tack för länken! Ska kika på den o se om jag ser nåt hus :)

/Charlotta

Vitt hus med svarta knutar sa...

O ja, färger och ljus påverkar oss väldigt mycket och det är ju intressant med flera vetenskapliga bevis på detta. Tänk om läkarna kunde börja skriva ut ljusterapi istället för antidepressiva mediciner till människor som blir deppiga under den mörka årstiden. Gröna färger har förresten en lugnande inverkan på människor, appr. ditt förra inlägg. Så söta katterna är.

Ha en fin början på veckan!
Kram,
Regina

Idas Höns sa...

Vilka fina bilder. JAg å andra sidan är väldigt förtjust i vintern men visst längtar man till ljusare tider.
Jag var på loppis i veckan & införskaffade ett "muskedunder" till skänk som jag nu ska slipa & måla...pust! Givetvis ska den bli vit!
Ha en fin vecka! Det var trevligt att titta in hos Dig!
Kram Ida H

Mina dagar sa...

Så fin bild med den vita frostiga kvisten framför ditt mysiga hus!!

Åh, så glad jag blev när du nu beskrivit vad som ev är det stora felet med att jag inte kan publicera tidigare skrivna inlägg. Nu ska jag försöka få till det men har inte hunnit testa idag o imorgon är det JTF utbildning hela dan, men jag hoppas att jag kommer få till det!!
TUSEN TACK Mari för att du tog dig tid att förklara!!:D
Ha en fin vecka!
Kram Eva

Kamomilla sa...

Spännande produktutveckling. hälsa de där söta kattbusarna!

Husprojekt Drömhus sa...

Hej Mari.. spännande undersökning! jaa.. ute blir man all lite nedstämd.. var på formex i lördags & wow vad inspiration & vårkänslor.. Det piggade minsann upp en..delar med mig ite av den inspiration på bloggen. Kram & ha en mysig söndagskväll, Tiina

Linda sa...

Vilken HÄRLIG BLOGG jag ramlade in på av en slump! Jättefina bilder! Nu ska jag kika vidare!

Kram Linda

Husprojekt Drömhus sa...

Tack själv för titten Mari:) Färgade montern var fr. Olsson & Jensen, håll utkik har massa fler bilder från deras monter som jag kommer dela med mig i fler inlägg framöver, tar några karameller i taget från påsen :) Kram Tiina

ANETTESHUS.COM sa...

Så spennende!!

Vakre bilder her hos deg - som alltid, Mari:))

Vil ønske deg en fin ny uke!!

KLEM KLEM
Anette:)

Josefine sa...

Lys og farger er spennende tema!

For noen herlige bilder i innlegget under her Mari. Det er jo bare de søøøøteste puser du har:))

Ha en fin fin ny uke!

Det vita dårhuset sa...

Vad spännande :)
Har säkerligen en stor effekt!

Kram Erika

Designe sa...

Så vackert! Gillar dämpade färger..men rött är väl inte dämpat?! Fint var det i alla fall!

Husprojekt Drömhus sa...

psst Mari.. nu har jag lagt ut ännu fler bilder från formex om du är nyfiken :) Kram & ha en fortsatt bra vecka! Tiina