Skräckblandad förtjusning...


Det är mycket tillställningar under våren och sommaren men jag tycker sensommaren och hösten är som gjord för fest, varje dag! Njut av livet så länge det varar!


Vilket tomatutbud det finns, jag brukar välja det som är gott och även ser trevligt ut på faten, som tex denna lilla fina grönröda och spräckliga tomat.


De vackra men enkla ljuslyktorna har jag köpt på Gruvgatan 13.


Om jag ska vara helt ärlig har jag bara varit på en kräftskiva i hela mitt liv. Nu kände jag det var dags att återuppleva känslan och smaken. De är vansinnigt goda men nog kan jag tycka det är en aning överskattat, det mesta av kroppen slängs, och med tanke på detta är det ett dyrt kilopris, dessutom är de ohyggligt fula, såsom små röda skräcködlor!!


Lite goda tillbehör såklart, jag älskar ost av alla de slag och brännvinssostar inget undantag, här Morfars gästspel med smak av dill, passade mycket bra till!

25 kommentarer:

Marthina, Holmbytorp sa...

Håller med, kräftor är goda men lite småläskiga... Vi ska på årets kräftskiva på lördag! Kramar, Marthina

Puumuli sa...

Så härlig höstmat och -dukning!

Ha en fin helg!

Kram
Sari från Puumuli

Marie - Systrarna sa...

Mums med goda ostar. Kräftor är jättegoda men jobbiga att skala - fast jag tycker nog att de är vackra med sin röda färg! ;)

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad mycket fint och gott du visar.Ha en skön torsdag.Kram Rita ♥

Marie sa...

Så vackra bilder, fast själv hoppar jag gärna över kräftorna, hihi.

Trevlig helg!
Kram Marie

Norrfrids Eija sa...

Här har du en till som inte riktigt ser tjusningen med de röda. Sånt bök och besvär för den där lilla köttbiten. Men så är jag finländska också, har liksom inte växt upp med det heller...men dina bilder är livsnjutning iaf!
Eija

Millygarden sa...

Mmm så vackra och hungriga bilder....ser supergott ut!


Ha en fin dag!
Kram Marina

Livet på Vestergård sa...

Så mycket gott du visar! Jag kan tycka att tillbehören kring kräftorna är godare än själva kräftorna :)
Kram Kicki

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Härligt inlägg med underbar höstmat och vackra färger.
Tack för alla fina tips.
Ha en fin torsdag.
kram
Jessica

Petra-Lantlig Charm sa...

Vilka fina bilder!! Härliga färger och detljer från kökets råvaror, hihi!

Jag älskar kräftor och äter nästan allt på dem :-o
Ostar av alla slag är ju underbart! Vad vore livet utan goda välsmakade ostar?? Får nog köpa lite till helgen och mumsa tillsammans med ett gott röd vin! Min favorit är Saint Agur, salt och underbar!

Ha en härlig torsdag!

kram Petra

Pilgården-Susanne sa...

Sitter precis o kollar in bloggar din bla o sen ser jag att du lagt en kommentar =) Hoppas du trivs med ditt nya jobb! Jag har haft en intensiv men rolig sommar. Mycket rara kunder i butiken o mycket gäster med allt vad det innebär så just nu har jag lite tid för återhämtning kan man säga, känns som jag måste ladda batterierna lite. Vilket innebär städning o lite omstyling hemma =) samt åka omkring och inspireras. Jag har bara öppet torsdag - lördag nu ett tag så får vi se framåt jul blir det mer igen. Nästa vecka bär det av till formex.
Är inte heller så himla impad av kräftor men min gubbe älskar det.
Kraaam Susanne

Vintage House sa...

Hej
så härliga bilder och här är en som bara älskar kräftor fast i år har vi inte ätit en enda en..
ha en skön torsdag snart helg:)
kram
sandra

Designe sa...

Så läckert! Du är verkligen expert på att hitta annorlunda grönsaker! Var hittar du sånt? På en vanlig matvaruaffär eller har ni nån specialbutik?..hos mig tycker jag aldrig det finns nåt annorlunda. Åh, jag gillar kräftor och jag tycker de ser läckra ut oxå!..och så kan man äta så goda tillbehör oxå som västerbottensostpaj m.m. Jag är inte en av dom som suger ur kroppen på kräftan utan äter bara rumpa och klor..är kanske bortkastat men jag tycker det är lite läskigt att äta av det andra. Du är verkligen bra på att hitta annorlunda ostar oxå! Kul att få lite tips här som man kan ta till sig! Hoppas ni hade en trevlig kväll! :)

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Det är lite mat för mycket jobb och dyr peng ;) Men jag gillar kräftor ändå, även om tillbehören är minst lika goda dom!

Den randiga kudden i min träsoffa är synd av sorgeförklädet till Leksandsdräkten. (en synd att göra så va men ännu mer synd att det inte används tycker jag ;) )
Du får leta på ngn gammal dräktdel för en billig peng på auktion eller loppis.

Kram

studeravidare.se sa...

Hej,
igår började en tävling på studeravidare.se. Vill du också vara med och tävla? Du behöver bara nämna oss i ett blogginlägg och har då chansen att vinna Nya MacBook Air.

Infomation om tävlingen finns under www.studeravidare.se/bloggtavling.

MVH Studeravidare teamet

Lyckans Smed sa...

Personligen tycker jag att tomaterna är både vackra och goda: http://lyckans-smed.blogspot.com/2011/06/svart-tomat-experiment.html
Snygga bilder (som alltid)!

Maria sa...

Åh, jag älskar kräftor och de har en sådan vacker färg ju! Din bild på dem är så fin, så fin... inte är de fula? :)

Vita små hjärtan sa...

Men åååå vilka läckra bilder! Man blir ju sugen på alltihopa!
Ha en mysig kväll.
Kram Agnetha

hagagården sa...

Hej
Underbart fina bilder du bjuder på,vi ska ha kräftskiva i helgen tillsammans med barn och barnbarn.
Kram o ha en fin fredag.
Ninni

Kamomilla sa...

Härliga bilder i alla fall, överkattade varelser eller inte :)
Vi ska äta räkor imorgon- mera valuta för pengarna ;)

Johanna Stålros sa...

helt rätt inställning, njuta så mycket man bara kan- dina bilder är så njutfulla. Kram

Tina - www.Vintage-Blog.dk sa...

Uhhhmmm det ser så godt ud - og så smukke billeder du har taget ;o)
Håber du får en rigtig dejlig weekend ;o)
Klem Tina

Ann-Catrin sa...

Mari!

här pratar du med en skaldjurfantast som börjar dregla bara du visar bild på de röda läckerheterna..
Jag ska köpa färska räkor till ikväll och nu ger du mig ett bra tips på smarrig ost.. den där ska provas!

Som vanligt blir jag alldeles hänförd av dina vackra bilder i förra inlägget..
Så vackert att jag vill hoppa in i bilden!

En stor kram till Dig
Ann-Catri

♥ Fyra årstider sa...

Det är gooooot med kräftor och mysigt med alla ljus. Så älskar jag dina bilder, de ger mig ro i kroppen.

Kram

Anonym sa...

Vilka vackra foton! Det riktigt vattnas i munnen på mig!