Först som vuxen kom jag i kontakt med "svampvärlden" på riktigt. Och ändå vet jag inget om den, känner inte till alla de olika sorterna, jag skulle dö på momangen och ta hem giftig svamp antagligen ;)  Jag vet dock att det finns många goda sorter....Kantareller känner vi alla till men jag har inget sånt där guldställe såsom många har, men får jag ihop två liter är lyckan fullkomlig!

Vi åt inte svamp under min uppväxt. Antagligen för att varken min mamma som växte upp utanför Bastuträsk, eller min Pappa som växte upp utanför Byske, på 30-40-talet, inte åt svamp som barn. Det var inte vanligt i deras hem helt enkelt. Däremot minns jag att min mormor ofta hade mycket murklor i frysen och gjorde stuvade murklor, vilket var jättegott!



Känns lyxigt att ha kantareller i frysen men denna gång tänkte jag inte lägga dem där och spara på dem till tillfället som aldrig kommer utan jag stekte dem direkt och gjorde så goda kantarelltoast med västerbottensost ( såklart:) ) Receptet finner ni här

2 kommentarer:

Designe sa...

Mums så gott! Ser verkligen frestande ut! :) Tack för tipset!

Min lantliga dröm sa...

Kantarelltoast är bland det mumsigaste man kan äta, särskilt bra känns det om man plockat dem själv :)
Roligt att höra vad andra har för relation till svampplockning, själv är jag uppvuxen i skogen på helgerna om hösten. Hos oss brukar det mest bli kantareller, trattkantareller, soppor som karl johan, någon annan trumpetsvamp och murklor.

Tips är en bra svampguide, finns som app att ha med sig i skogen :)
Ha det gott! Kram Ulrika