Citronmazarinkaka...


Häromdagen gjorde jag en citronmazarinkaka. Gott men ganska mäktigt. Men en liten bit med jordgubbar på och kanske lite citron också, för dekorations skull och en klick grädde till är en god dessert eller gott bara till kaffet...


Riv 400 gr mandelmassa grovt. Blanda med 200 gr smör och 5 ägg. Häll i form och grädda 175c tills smeten blivit fast, ca 35-45 min.

Citronkrämen: koka 5 dl riktig grädde och drygt 1 dl socker ca 10 min. Tillsätt 8 cl citronsaft. Koka ytterligare 5 min. Ställ krämen i kylen där den ska tjockna. Efter några timmar kan du bre citronkrämen på kakan.

6 kommentarer:

WinterzMoon sa...

Ooh, måste provas!
Jag tycker mazariner man köper färdiga inte är så goda, de är så torra och smakar bara socker, :/ är denna kakan annorlunda?

Gabriella sa...

Åh så gott det ser ut! Riktigt mumsigt:)

VisaLiza sa...

Spännande recept, måste nog testa detta :) Liza

Lerblomster sa...

Oj vad gott det låter!

Marianne sa...

Så du kan baka också.....
Det kan inte jag så jag får njuta av bilden och hoppas att Sibbe sett receptet tills vi ses
Kram från www.bygatanivejbyslatt.se

Designe sa...

Oj så läckert! Jag måste absolut prova! :)